Makarony w zdrowej diecie

Makarony w zdrowej diecie

Nierzadko słyszy się opinie, jakoby makarony stanowiły jedynie źródło bezwartościowych węglowodanów. Wielu sugeruje, że niezbędne jest wykluczenie jest ich z diety, szczególnie w przypadku jadłospisów z ograniczoną podażą kalorii, czyli prościej mówiąc, diet odchudzających. Sugestie takie daleko mijają się z prawdą. Makaron może być składnikiem pełnowartościowego posiłku, doskonale uzupełniając go w węglowodany złożone. Należy tylko dobrać odpowiedni produkt dobrej jakości. Tych na szczęście na sklepowych półkach już nie brakuje.

Makaron – skład i wartości odżywcze

Oryginalny makaron pochodzący z Włoch musi być wykonany z semoliny z pszenicy durum. Ta oryginalna receptura cieszy się największym uznaniem wśród doświadczonych smakoszy. Jednak tego rodzaju produkty nie goszczą często na sklepowych półkach. Zresztą, mimo tradycyjnego przygotowania, to nie one posiadają najwięcej wartości odżywczych wśród wyrobów ze swojej kategorii. Makron ceniony jest w diecie, jako źródło węglowodanów. Cukry, podobnie jak każdy inny składnik odżywczy, są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dlatego ograniczanie ich w diecie odchudzającej poniżej zaleceń nie prowadzi do korzystnych efektów. Ważne jest jednak, aby zadbać o jakość węglowodanów. Powinny być to cukry złożone. Cukry proste to grupa produktów, które w diecie można ograniczać do minimum (nie dotyczy osób trenujących!). Najpopularniejsze, jasne makarony to właśnie źródło owych cukrów prostych. Wybierając natomiast makarony ciemne mamy pewność, że wybieramy produkty bogate w węglowodany złożone – takie, które zapewnią nam sytość i energię na długo. Oczywiście makaron ciemny to jedynie nazwa potoczna. Koniecznie należy sprawdzić skład produktu i zdecydować się na ten wykonany w 100% z mąki pełnoziarnistej pszennej lub żytniej.

Poza doskonałym źródłem węglowodanów złożonych, ciemny makaron zawiera także duże ilości błonnika pokarmowego. Dzięki temu stanowi pożywne uzupełnienie posiłku, który doskonale smakuje i syci na długo.

Makarony w diecie

Jak już zostało wspomniane, nie ma żadnych przeciwwskazań, by wykluczać  z diety makarony – nawet jeśli jest to dieta odchudzająca. Przy przygotowywaniu posiłków, koniecznie należy ważyć produkt przed ugotowaniem. Różne makarony wchłaniają wodę w różnym stopniu, co mogłoby prowadzić do mało wiarygodnych obliczeń. Makaron pełnoziarnisty to również świetny makaron dla dzieci. Nasze pociechy uwielbiają włoskie specjały. Warto więc postarać się, aby te posiłki stały się bardziej pożywne i pełnowartościowe.

Background obraz autorstwa freepik - www.freepik.com